Poncho

- december 17, 2014

Ik had zin in een nieuw haak project. Wat wist ik nog niet, maar toen ik de Zeeman binnenliep en daar de Tweed zag liggen vormde zich een idee: een poncho.

Dus nam ik 6 bollen beige en 6 bollen bruin mee, voor 2 poncho's of misschien een combi van de twee kleuren, daar moest ik nog even over nadenken. Na een paar uurtjes haken, uithalen , haken en nog meer uithalen was de derde poging raak en had ik eindelijk de goede naald en maat te pakken.

Met naald no 6 haakte het prima maar werd het vrij stug en stijf en dat vond ik niet mooi. Met naald no 8 werd het lekker luchtig en soepel.
Ik haakte 2 rechthoekige lappen volgens het patroon van de Ellen Poncho (3 toeren granny stripes, 1 toer vasten en 1 toer stokjes) en haakte ze aan elkaar.
Voor de col begon ik met 2 rondjes vasten en daarna een prachtig patroon wat net gebreid lijkt. Ik zag het op Attic24 en in de Haakbijbel noemen ze het de verticale stokjes ribbels. Het is een vrij eenvoudige steek met een prachtig resultaat en op het volgende filmpje wordt hij heel duidelijk uitgelegd.

Ik haakte een dichte kol, maar toen hij af was leek het me toch fijner om een kol te hebben die ook open kan met iets minder koud weer, dus haalde ik hem uit en begon vrolijk opnieuw.

Het resultaat is helemaal naar mijn zin. Hij draagt heerlijk soepel en ondanks dat hij luchtig is is hij toch lekker warm.

Omdat ik voor de 1e lap (die later te groot bleek te zijn) al bijna 3 bollen nodig had besloot ik snel nog wat extra bollen te halen want ik had hier en daar gelezen dat je voor de franje en de kol ook elk een bol moest rekenen; dan had ik aan 6 natuurlijk nooit genoeg.
Ik nam van elke kleur voor de zekerheid nog 3 bollen mee maar achteraf heb ik van de 7e bol misschien maar 3 meter gebruikt. Ik kan dus nog ff vooruit met de Tweed.

Gebruikt garen:
Zeeman - Tweed 01, 6 bollen Haaknaald no 8

Aanvulling dd  03-11-2015:

Ik krijg heel veel mail met daarin de vraag hoe groot mijn lappen zijn, met hoeveel lossen je moet beginnen etc etc., daarom hieronder een korte aanvulling.

Het aantal lossen waarmee je begint is helemaal afhankelijk van wat voor garen en haaknaald je gebruikt, je hand van haken en hoe groot je je poncho wilt hebben. De één wil hem tot op de elleboog, de ander wil hem langer of korter. Ik wilde graag een grote poncho en mijn lappen zijn uiteindelijk 95 x 55 cm geworden. Een goede regel om de maat te bepalen is je ketting van lossen meten vanaf het midden van je schouder tot waar je hem hebben wilt. Maar let op, hij wordt altijd nog iets breder nadat je er een aantal toeren op gehaakt hebt. Het is en blijft een kwestie van passen en meten, en uithalen en weer opnieuw beginnen als het niet naar je zin is. Voordat ik tevreden was heb ik hem ook diverse keren weer uitgehaald.
En volgens onderstaand schema zet je hem inelkaar:


You May Also Like

18 message(s)

Like us